Fristadsrundan

Idag var det dags för Fristadsrundan. Det är istället för gamla Fordmilen och arrangeras av Korpen i Eskilstuna. Det var uppskattningsvis ett par hundra deltagare som ställde upp i solskenet i Stadsparken. Vissa sprang ett varv på banan om 5 km och andra två varv. Jämfört med en normal multisporttävling är det ju inte särskilt långt så det fick bli 10 km.

Banan gick bort genom Munktellområdet, norr ut mot Torshällavägen och rundade industriområdet, ner över Gasverksbron, följde ån tillbaka på södra sidan, genom Rothoffsparken, Hamngatan förbi de centrala delarna, över Rådhusbron och tillbaka till Stadsparken genom Gamla stan.

Startskottet gick och mång drog iväg i hög fart! Jag la mig strax bakom täten men kände direkt att de två snabbaste satte ett alltför högt tempo för att jag skulle orka så jag la mig tillsammans med ett par andra killar i en klunga strax bakom där tempot var mer i min smak. När vi hade kommit c:a 3 km fick jag några meter till dom andra men funderade inte så mycket på det utan fokuserade på mitt eget lopp. När jag närmar mig varvning står min morbror och hejar och ropar ”Du ligger trea, tvåan såg helt slut ut”. Känns ju lovande tänkte jag men kunde inte se dem framför mig. Jag gnuggar på och ute på andra varvet börjar vaderna kännas lite tunga och jag har svårt att trycka ifrån ordentligt. Med en möjlig pallplats inom räckhåll får jag helt enkelt tänka bort vaderna. Jag har dock fortfarande inte fått synkontakt med ”Tvåan som var helt slut” men de bakomvarande ligger oroväckande nära så jag trycker på lite extra och skapar en lucka på drygt 100 m.

När jag kommer in på Hamngatan och möter min morbror igen ropar han ”Du ligger i ensam ledning”. Ledning tänkte jag…? Nyss låg jag ju trea…? Det visar sig att de två framför mig bara sprang 5 km! Gissa om det gav lite extra krafter till sista kilometern! Men luckan jag hade var tillräcklig för att jag skulle känna nån oro så jag kunde ta det lugnt på slutet. Det blir ingen tävling som går till historien när det gäller resultat, men i alla fall min första vinst i en löpartävling 🙂 !

Tid 39:30

/Fredrik L

3 tankar på “Fristadsrundan

Lämna en kommentar