Premiär för Nattserien 2013

I tisdags var det premiär för Nattserien 2013. Först ut att arrangera var OK Tor. Med tanke på all snö var jag lite fundersam på hur det skulle gå att orientera i skogen men tänkte att det får lösa sig på något sätt. Det visade sig att banläggaren hade lagt en stadsnära bana så det blev mycket löpning på vägar/cykelbana osv.

Vi var tydligen inte så många som tyckte att det skulle bli kul med orientering, endast tio startande. En kombination av att jag hade lite tidspress (skulle iväg och spela rinkbandy senare på kvällen) och att jag inte orienterat på väldigt länge gjorde att jag valde mellanbanan på 4,3 km.

 

Karta med mina vägval

Kartan med mina vägval

Ni får ha lite överseende med min inritning av vägvalen, jag gjorde det i Power Point 🙂

Det var ingen jättesvår orientering men som så ofta tittade jag inte så noga på kartan utan sprang till fel brant vid första kontrollen. Eftersom banan var gafflad så satt det en kontroll där men som tur var så kollade jag kontrollens nummer innan jag stämplade. Bortsett från det gick det mesta smärtfritt. Efter den andra kontrollen sprang jag dock ned i det mörkgröna på kartan, det visade sig vara rejält översnöat slånbärssnår. Det var bara att trassla sig loss och springa runt. Det enda vägvalet som jag i efterhand kan känna var galet var mellan kontroll sju och åtta. Jag borde ha sprungit tillbaka till korsningen jag kom ifrån och där svängt höger/norrut.

Om man tänkt prova på multisport eller redan tävlar så är orienteringen viktigt och de här tillfällena är väldigt nyttiga att ta tillvara på. Nu var det ingen annan som kunde köra men i normalfallet så brukar vi springa ihop så att vi kan diskutera vägval tillsammans, inte helt enligt regelboken men vi brukar sällan vinna tävlingarna ändå 🙂

För de som är intresserade av att köra Nattserien och senare Vårspringet så finns det ett schema här http://eol.se/File/Arrangemang%20i%20Eskilstuna%202013.pdf eller här:

OL-arrangemang 2013

OL-arrangemang 2013

Kostnaden är för de som inte är medlemmar i någon klubb. Har man tänkt att springa några tävlingar tjänar man ganska snart på att bli medlem.

För de som undrar hur tävlingen gick så finns resultaten här: http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_476410/cf_87178/Resultat_nattserien_130226.PDF

Syns vi i Ärla på tisdag?

Ha en bra dag!

Andreas

1 tanke på “Premiär för Nattserien 2013

Lämna en kommentar