Som vi gillar att träna – i Solsken!

Helgen har varit riktigt skön och gått i träningens och solens tecken!
Lördagen började med RAW – Stockholm kajak maraton – anordnat av kajaksidan.se

Det var ett 20-tal som tagit sig till Järlagården för att ge sig ut på den ca 40 km långa sträckan, som skulle visa sig innehålla det mesta man kan begära.

Starten gick i smala fina åar, mindre insjöar, ut i skärgården, över Erstaviken, längs Solsidan, Saltsjöbaden och tillbaka via viken in mot Nacka och Järlasjön.

Sträckan var grymt fin och passagen förbi Saltis bjöd på lite ruffigare sjö! Det var några som gick runt, men i stabila Gurun kändes det förhållandevis tryggt.

Lyft vid Tyresö slott

Jag hade lyckats glömma det vattentäta kartfordralet så jag stoppade kartorna i skottet och tänkte ta rygg på nån annan. Planen gick lysande – fram till första lyftet.. Där fick jag lite strul med min nyinköpta kajakvagn och gänget jag hade rygg på försvann snabbare än kvickt! Försökte skynda mig men det resulterade bara i att jag gick fel, vilket jag blev medveten om när jag till slut tvingades lägga ner båten och plocka fram kartorna. När jag väl lyckats hitta till nästa inlägg var jag helt ensam.. Suck.. Det slutade med att jag fick läsa in mig en liten bit på kartan, stoppa ner den i skottet, paddla en liten bit, läsa in mig igen osv – i ca tre mil. Jo, det blev några felnavigeringar men på det stora hela gick det okej.

En anan kille – som hade kartan framme – hade mindre flyt och gick under ett lyft i en cirkel och la i i samma sjö som han kom ifrån, och undrade förstås varför kartan inte stämde med verkligheten…

Efter ca tre mil kom jag dock ikapp några andra och fick lite sällskap sista biten in. Hur gick det då? Jo, jag var ute i 6 h 24 min, inkl ett par fikapauser och de 7 st lyften (på mellan 100-500 m).

Det var skönt att komma i mål och välkomstkommittén bjöd på grillad korv! Världsklass!

Om lördagen bjöd på lite överkroppsträning så var det på söndagen dags för benen att få sig en omgång. Jag och Månsson gav oss ut på ett långpass på racern! Första riktiga långpasset för min del i år – fräscht!

Jag hojade in till Månsson och vi tog oss söderut genom stan och ut mot Gustavsberg och Värmdö för att ta färjan över till Rindö, ytterligare en färja till Vaxholm och mot Sollentuna via Arninge.

Obligatorisk fika på – denna gång på Rindö, i väntan på färjan till Vaxholm

Färjan till Rindö

I Sollentuna stannade vi till vid kanotklubben som hade öppet hus och provpaddlade lite. Rapido 2.0 stod naturligtvis högst på önskelistan och det blev varsin sväng i den innan vi drog oss hemåt igen.

Även söndagen bjöd på strålande sol och 23 grader så cykelbrännan fick sig en rejäl dos!
Sen var det ju det där med första långpasset – jo, det kändes! Månsson hade inte mycket nytta mig, jag fick slita mest hela vägen bara för att hålla rulle! Men drygt 4 h (ca 10 mil) blev det iaf och nu njuter jag av att ha tryckt en pizza och smuttar på ett glas Bordeaux!

Tror jag kommer somna gott ikväll…

Fredrik L

En tanke på “Som vi gillar att träna – i Solsken!